۱۴۰۰/۱۰/۲۵

نشانه‌های یک رهبر فوق العاده چیست؟

فناوری ارتباطات بخش‌گریزناپذیر دنیای امروز است و یک رهبر خوب باید با این دنیا آشنا باشد، زیرا بخش مهمی از روابط و تحولات در حیطه دنیای فناوری‌های نوین است. بنابراین رهبر خوب، روش‌های رهبری سازمان از پرداخت‌ها گرفته تا ارتباطات را بر مبنای دنیای اینترنت و فناور‌های ارتباطی قرار می‌دهد.

اصلاحات نیوز؛ بسیاری از مردم ممکن است همیشه با خود فکر کنند که بیشتر از یک انسان معمولی نیستند. افراد حقوق بگیر، معلمان ساده، دانش‌آموزان، کارمندان اداری و بسیاری ممکن است احساس کنند که به دلیل حرفه‌ یا جایگاهشان، همیشه باید پیرو باشند. اما این طرز تفکر اشتباه است. رهبری اشکال و اندازه‌های مختلفی دارد تا جایی که اگر آنها را بشناسیم ممکن است نگاه ما نسبت به مفهوم رهبری تغییر کند. حتی می‌تواند به ما کمک کند که در هر جایگاهی بتوانم یک رهبر خوب باشیم. اصلا گذشته از اینها ممکن است ما جز رهبرانی گروه‌های کوچک یا بزرگ باشیم اما فاقد ویژگی‌های یک رهبر خوب باشیم. به طور کلی ویژگی‌ها و مشخصات زیادی از یک رهبر خوب وجود دارد، با این حال ما در اینجا به برخی از این ویژگی‌ها پرداخته‌ایم.

ویژگی‌های یک رهبر فوق‌العاده

۱.شفقت و همدلی: وقتی یک رهبر مهربان باشد و شفقت داشته باشد، می‌تواند احترام و وفاداری اطرافیان خود را به دست ‌آورد: به همین سادگی.

 

  1. تاکید بر ارتباطات باز: رهبران باید اطمینان حاصل کنند که کارمندان دارای صدا و بستری برای بیان افکار و ایده‌های خود هستند.

 

  1. انتظارات واضح را بیان می‌کند: یک شخص مسئول یا رهبر، مسئولیت دارد که انتظارات را به گونه‌ای بیان کند که کارکنان بتوانند از آن پیروی کنند.
  1. همیشه آموزش می‌دهد: اکثر کارکنان تحت راهنمایی یک رهبر خوب، ساخته می‌شوند. یک مدیر بزرگ تشخیص می‌دهد که یک جنبه حیاتی از شغل او، آموزش و رشد پایگاه دانش کارکنان است. می‌توانید این موضوع را شبیه به بانکداری در نظر بگیرید: مثلا تصور کنید پول خود را در بانک پس‌اندازکرده‌اید و رشد آهسته آن را تماشا کنید یا سرمایه‌گذاری کنید و شاهد رشد سریع‌تر آن باشید. مثلا او می داند که برای راه اندازی کسب و کار چه چیزهای لازم است. می داند که تنها محصول نیست که یک کسب و کار را به تعالی مر ساند. بلکه مدیریت مالی نیز یکی از شرایط اصلی برای بهبود کسب و کار است. کسب و کار های نوپا می توانند بدون اینکه نگران دریافت مجوز باشند از پرداخت یار استفاده کنند.

 

  1. الهام بخش دیگران: الهام بخشیدن به خلاقیت، وفاداری، فداکاری و هر ویژگی مثبت دیگر، کاری است است که فقط یک رهبر خوب می‌تواند آنها را در کارکنان خود تقویت کند.

شما قوانین را زیر پا می‌گذارید.

۶. زیر پا گذاشتن قوانین به معنای نادیده گرفتن قوانین سازمان یا زیرپا گذاشتن آنها نیست بلکه به معنای تجدید نظر در قوانین در مواقع ضروری است که به منظور توسعه و پیشرفت شرکت انجام می‌شود. رهبری در مورد تعریف مجدد مسائل، یافتن راه‌حل‌های جدید و هدایت دیگران به سمت چیزهای بزرگتر و بهتر است. رهبران بسیار خوب در یک مکان واحد نمی‌مانند و فعالیت‌های خود را خارج از چارچوب انجام می‌دهند. رهبری به معنای پیشرفت و برانگیختن تکامل است.

  1. از فرصت‌ها استقبال می‌کند: تغییر و چالش‌ها را می‌توان مشکل ساز دانست، اما یک رهبر توانا آنها را به عنوان فرصت‌هایی برای سازگاری، یادگیری و رشد در آغوش می گیرد.

 

  1. خلاقیت را تقویت می‌کند: کارکنان ممکن است خلاقیت زیادی در ایده‌پردازی داشته باشند. هر یک از آنها توانایی ارائه دیدگاه‌ها و ایده‌های جدید را دارند، بنابراین یک رهبر خوب آن ایده‌ها را تشویق می‌کند.

 

  1. بازخورد و انتقاد را تشویق می‌کند: همه رهبران به طور کلی حرف آخر را می‌زنند، اما بزرگان بازخورد را بررسی و گوش می‌دهند و قبل از اقدام به آن توجه می‌کنند.
  1. به دیگران قدرت می‌دهد: بهترین راه برای رشد موفقیت آمیز، تشویق دیگران به مشارکت سازنده است، یعنی سپردن آزادانه برخی از امور به کارکنان و درخواست نوآوری از آنها.

 

  1. شفاف‌سازی می‌کند: حرف‌ها و ایده‌هایی که مطرح می‌شود، می‌تواند خوب یا بد باشد، اما یک رهبر خوب باید به وضوح نحوه ارتباط با هر فرد را دریابد و از این طریق اعتماد و وفاداری را ایجاد کند و از بار استرس‌ها بکاهد.

 

  1. مسئولیت‌پذیر است: هیچکس کامل نیست و هیچکس نباید از دیگران انتظار کمال داشته باشد. بخشی از برنده بودن یک شخصیت معتبر، داشتن اشتباهات و پذیرش آنها است.

 

  1. معتبر است: اعتبار داشتن به معنای ترحم کردن به دیگران یا جلب ترحم دیگران نسبت به خود نیست، خودتان باشید و اصیل باشید و دیگران را نیز تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.
  1. تلاش و نتایج را تصدیق می‌کند: شناخت، ابزار قدرتمندی است و این پیام را منتقل می‌کند که شما اقدامات اطرافیان خود را می‌بینید و از آنها قدردانی می‌کنید. هر کارمندی ارزشمند است، بله، اما خوب است که دلیل این ارزشمندی را هم برای آنان توضیح دهید.

 

  1. وفادار است: یک رهبر خوب، وفاداری خود را در هر زمینه‌ای به طرق مختلف خود را نشان می‌دهد
  2. برتری پاداش: کار عالی باید سطح بالایی باشد که دسترسی به آن آسان نیست و برای کسانی که به آن دست می‌یابند، باید پاداش مناسبی در نظر گرفته شود.

 

  1. شریک بودن در موفقیت: یک رهبر خوب باید موفقیت‌ها را چه از طریق تقسیم سود، چه از طریق پیشرفت شغلی یا سایر پاداش‌ها و فرصت‌ها، با افرادی که مسئول ایجاد آن هستند به اشتراک بگذارد.
  1. از حواس پرتی اجتناب می‌کند: یک رهبر بزرگ دارای چشم انداز، ماموریت و اهدافی است که به تعریف یک شرکت کمک می‌کند. اگر چیزی با این اصول منطبق نیست یا از آن جلوگیری می‌کند، یا آن را اصلاح می‌کند.

 

  1. فعالانه گوش می‌دهد و مشاهده می‌کند: ما با تماشا کردن و گوش دادن یاد می‌گیریم نه با صحبت و کارگردانی. هر روز زمانی را برای گوش کردن و مشاهده کردن اختصاص دهید.
  2. درخواست کمک: احتمالاً هیچ راهی بهتر از درخواست کمک از افراد برای ایجاد احساس ارزشمندی و قدردانی وجود ندارد. فروتنی شما به عنوان یک رهبر در انجام این کار ده برابر نتیجه خواهد داد. به هر حال، رهبری خوب، ویژگی ذاتی همه نیست و نباید به صاحبان قدرت محدود شود. این فرآیندی است که نیاز به پرورش دارد.

 

۲۱.با دنیای جدید ارتباطات آشنا است

فناوری ارتباطات بخش‌گریزناپذیر دنیای امروز است و یک رهبر خوب باید با این دنیا آشنا باشد، زیرا بخش مهمی از روابط و تحولات در حیطه دنیای فناوری‌های نوین است. بنابراین رهبر خوب، روش‌های رهبری سازمان از پرداخت‌ها گرفته تا ارتباطات را بر مبنای دنیای اینترنت و فناور‌های ارتباطی قرار می‌دهد. به عنوان نمونه در حیطه پرداخت حقوق زیر مجموعه خود یا پاداش‌ها و حتی عملیات بانکی مربوط به خود از روش‌های نوین همچون درگاه پرداخت اشتراک یا روش‌های کارت به کارت استفاده می‌کند. یا مثلا اگر مدیری در سازمانی با بانکی مشخص مانند بانک تجارت کارهای پرداختی خود را انجام می‌دهد، می‌داند که روش کارت به کارت بانک تجارت چیست. پس از نقش و تاثیر این موضوع غافل نشوید.

 

 

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید