۱۴۰۱/۱۰/۰۷

بورسِ ترمز بریده! رشدی که بی ارتباط با رشد نجومی ‎دلار نیست

بورس تهران امروز، قدرتمندترین گام صعودی خود را در هفته جاری برداشت. رشد نزدیک به 71 هزار واحدی شاخص کل باعث شد تا مقاومت مهم یک میلیون و 600 هزار واحدی در مقابل قدرت خریداران به زانو درآید.

بورس تهران در نیم ساعت ابتدایی امروز، شاهد افزایش انفجاری قدرت تقاضا در جریان معاملات سهام بود. در ادامه و تا پایان ساعات معاملات این افزایش با شیب نسبتا آرام‌تری افزایش یافت.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته با رشد بیش از ۴.۴۷ درصدی، موفق شد ۷۰ هزار و ۵۲۹ واحد افزایش یابد. سرانجام در روز سرتاسر سبز تالار شیشه‌ای شاخص کل گذر از محدوده مقاوتی مهم بر فراز ارتفاع یک میلیون و ۶۴۷ هزار واحدی ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با همتای خود در سمت سبز دامنه نوسان اما با شیب کمتری نسبت به نماگر اصلی گام برداشت. در پایان جریان دادوستدهای روز چهارشنبه شاخص کل هم‌وزن موفق به ثبت رشد ۲.۹۲ درصدی شد. این رشد موجب افزایش ۱۳ هزار و ۶۲۶ واحدی ارتفاع این شاخص شد و آن را در محدوده ۴۸۰ هزار واحدی قرار داد.
رکورد سالانه ارزش معاملات شکست

همزمان با ساز کوک معاملات بازار سرمایه اعداد و ارقام اطراف بازار نیز در حال رکوردشکنی هستند. ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری با ثبت رقم ۱۰ هزار و ۱۲۵ هزار میلیاردی در بالاترین سطح خود در سال جاری قرار گرفت.

حجم معاملات نیز که همواره از اهمیت بالایی برای فعالان بازار سرمایه برخوردار است در سطح ۲۰ میلیارد و ۸۶۰ میلیون برگه سهم در روز جاری قرار گرفت تا مانند ارزش معاملات رکورد جدید در روزهای معاملاتی سال ۱۴۰۱ ثبت کند.
شاخص ورود و خروج پول حقیقی‌

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سنگین سرمایه این افراد به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبر از ورود ۸۵۵ میلیارد تومانی پول افراد حقیقی به بورس می‌دهد. این در حالی است که میانگین ورود سرمایه در روزهای پیشین این هفته محدوده ۶ هزار میلیاردی را نشان می‌داد.

نقشه بورس تهران امروز با حضور ۵۷۷ نماد سبز و ۷۱ نماد منفی نمایان‌گر برتری مطلق خریداران در بازار بود. ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات امروز در سطح ۲۵۸ میلیارد دلار قرار گرفت.
نمادهای اثرگذار بر معاملات

امروز نمادهای فولاد، فارس، فملی، شپنا، شبندر و کچاد و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای در روزی که به ندرت نماد منفی در نقشه بازار پیدا می‌شد بترانس، قهگمت، وآذر، خفنر، سشمال و سیلام در بر دارنده بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بودند.

در سوی دیگر بازار، نمادهای کگهر، آریا، بپاس، صبا، شگویا، زاگرس و فجهان بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس داشتند. از طرفی گدنا، غصینو، سغدیر، کاسپین، دبالک و زشریف بیشترین تاثیر منفی را روی این شاخص داشتند.

بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای فولاد، شپدیس، وآذر، میدکو، شتران، وبانک، فاسمین و ولصنم بود. در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش نمادهای وسالت، وسدید، خفنر، فنرژی و انرژی۲ در این لیست به چشم می‌خورد. بیشترین ارزش صف خرید نیز متعلق به نمادهای ذوب، غدیس، رمپنا، فاسمین و فخوز بود که نماد جدید حاضر در این لیست است.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید